maandag 15 september 2008

Andere hobby

Quilten is een prachtige hobby, maar eigenlijk vind ik alles wat met handwerken en textielverwerking te maken heeft mooi. Een tweede liefde in deze context zijn mijn Mandala's. Al heel lang "heb" ik iets met cirkels. Ik weet niet wat, maar ongewild heb ik tijdens mijn ENSAID opleiding een aantal Mandala's gemaakt zonder dat ik op dat moment besefte dat het hier om Mandala's ging. Deze b.v. is gebaseerd op de plattegrond van vestingstad Naarden. Ik heb hierin een 6-tal handwerktechnieken verwerkt, kantklossen, mola, chinees- en japansborduren, patchen (log cabin) en monogramborduren. Ik heb deze mandala als quilt verder afgewerkt, dus eigenlijk zitten er 7 technieken in. Toendertijd mocht ik eigenlijk geen technieken combineren in één werkstuk, maar eigenwijs als ik ben, heb ik dat toch gedaan en ik heb er nooit spijt van gehad. Nu heb ik een werkstuk waar ik met plezier naar kan kijken en dat ook nog een mooi plekje in mijn huis heeft. Had ik allemaal techniek-lapjes gemaakt, dan zaten die nu in een ordner en keek ik er nooit meer naar.

Op de website van Helga Frundt vond ik onderstaande tekst.
In allem, was ein Indianer tut,
findet ihr die Form des Kreises wieder,
denn die Kraft der Welt wirkt immer in Kreisen,
und alles strebt danach, rund zu sein...
Alles, was die Kraft der Welt bewirkt,
vollzieht sich in einem Kreis.
Der Himmel ist rund, und ich habe gehört,
daß die Erde rund wie ein Ball ist...
Vögel bauen ihre Nester rund,
denn sie haben die gleiche Religion wie wir...
Die Jahreszeiten in ihrem Wechsel bilden einen großen Kreis...
Das Leben des Menschen beschreibt einen Kreis von Kindheit zu Kindheit...
Unsere Tipis waren rund und immer im Kreis aufgestellt,
dem Ring unseres Volkes - ein Nest aus vielen Nestern,
in dem wir nach dem Willen des Großen Geistes unsere Kinder hegten und großzogen."
Hehka Sapa (Schwarzer Elch)
Hoewel het woord Mandala dus uit het Sanskriet komt (verre oosten) is het heel mooi dat ook het verre westen een traditie in die zin heeft. En wij zitten er tussen in. Mooi toch!

Deze komt ook nog uit de ENSAID periode en is weer een combinatie van borduurtradities uit Europese landen (weet niet meer precies welke, maar Oostenrijk en Zwitserland zaten erbij en Richelieu).

Wordt vervolgd!

1 opmerking:

Wannabook zei

Prachtige werkstukken allemaal, Quiltmuts! Ook ik heb een voorkeur voor ronde vormen. Dat komt alleen niet tot uiting in wat ik maak, maar bijvoorbeeld in de keuze van een werk van een ons bekende kunstschilder, die vierkante voorwerpen net zo mooi weergeeft als ronde, maar van wie we toch een werk met ronde vormen wilden hebben. Rond is gewoon zo mooi gaaf. En er zitten geen scherpe kantjes aan...